منتدى تحميلكو
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى تحميلكو

منتديات عامه بها اقسام اسلاميه و ترفييهيه و ثقافيه و تعليميه

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

افضل طريقة للمذاكرة

كاتب الموضوعرسالة
Drago

Drago

الابراج : الاسد
المزاج : زهقان

افضل طريقة للمذاكرة Empty
مُساهمةموضوع: افضل طريقة للمذاكرة   افضل طريقة للمذاكرة Emptyالإثنين مايو 13, 2013 12:54 pm

والله احسن طريقة لحل مشكلة الثانوية
من خلالب خبرتي وتجربتي
بسم الله الرحمن الرحيم اولا يا ابن الحلال اعرف انك بتكلم واحد جرب كل حاجة في الثانوي من اول اولي ثانوي لغاية ثالثة صدقنيى والله انا قرات كلام من اللي مكتوب في الاحابات معظمه صح من الناحية النظرية فقط يعني طريقة المذاكرة ما حدش قالك انه كان بيعمل كذا او كذا وده لوحده يعرفك ان الكلام ده نظري يهني كلام صحبس التنفيذ صعب انا برده كنت دايخ دوخة سودة علشان اذاكر ازاي وبالزات انمي من النوع اللي بيسرح فثانية والسرحان الله يبعدك عنه وعن الجميع مرض انا مجربه والحل الوحيد ليه انك تذاكر مع حد من زمايلك وخلي بالك انا قلت زمايلك مش صحابك لام الصحاب بيضيعوا في موضوع اللمذاكرة الجماعية لانك هتقعد انت وهمه تفتكروا موقف مش عارف ايه ولما المدرس عمل ايه مع البت واللي واللي واللي .... وهكذا اوعدك بتجارة اما لو كنت عايز اكتر من كده فيرت يكون زميل دحااااااااااااااااح يارفك كل يوم يلا نذاكر يلا نذاكر ويبضن عليك وهوه ده المطلوب في مرحلة الثانويه ولو ما عندكاش زميل دحاح راضي يذاكر معاك فحاول يكون علي الاقل انسان جاد علي الاقل ويريت من النوع اللي اهله مسيطرين عليه وغصبينه علي الكذاكره وده من احسن الانواع
الاكذاكرة نفسها :
هاول تدخل علي المذاكرة براحة يعني انت دخلت الحجرة الساعه 8 يبقي تبدأ دح الساعة 8:01
حاول تمهد للمذاكرة بالقرايه بتحديد جدولك لليوم وحاول ما تخلهوش مليان اوي علشان ما تياسشي من الكذاكرة لما ما تعرفشي تحققه لانكهتلاقي نفسك اتظربنت والشيطان عيخشلك من الناحيةدي ويقعد يقولك انت كده بتستعبكوهتقعد تفكروتسرح
موضوع التلوين وانت بتذاكر شيئ كويس جدا احسن بكتير من التلخيص ولو حابب تلهص يبقي تخص عن طريق تلومن اللي تقدر تلونه والباقي لخصع بقلم رصاص في تفس الكتاب اللي بتذار فيه ولم لقيت الموضوع دع صعب في بعض المواد اكتب اللي ما عرفتش تلونه في ورقه والزقها من طرفها في طرف الكتاب وخلي الكتاب ده للمذاكرة فقط اما لو الظروف الماليه مش مخلياك تجيب كتاب للدروس وكتاب للمذاكره تقدر تخلي الورق الاضافي في مجلد او ملف وفوق الصافحة في الكناب تكنب ان الورقة رقم X فيها تلخيص الصافحة دي وفي الورقه تكتب صفحة الكتاب اللي انت ملخصها فيه وحاول التنظيم مثلا استخدم الدوسيه اللي فيه حديد بيخش في اخرام الورق من الجنب انا مش فاكر اسمه نعلشي ومجد اوعي تفمر في التلخيص ده ضياع في الوقت بهبل مهما تنظم فيه و تصيحة اخويه الاتخ اللي بيقول ان*ذاكر تنجح غش تجيب مجموع * بيقول كلام ذي العسل بس سيبك من الكلام ده انت لو غشيت في الامتحان ودخلت كليه وربنا ابتلاك وشغلك بيعا مهو مالك هيبقي حرام ذي الحرامي ويتربي اولادك من مال حرام بجد والله سيبك مكن الشيطان اللي هيقولك مهو كل الناس بتعمل كدا هوه كلامه صح الناس معظمها بتعمل كده بس مهو ايم الرسول كان الناس كلها كافرة وده ما حللشي الكفر وعلي فكرة هتلاقي ناس كتير تضحك عليك لو قلن الكلام ده ادام الناس بس علشان تعمل حاجة مكن ربنا يكرمك ويهديك تقعد تندك عليه بعدبن سيبك من الغش والسنين اللي فاتت مش مهم انت اكيد ما عدتهاش من الغش فقط
آآآآآآآآآآه كنت هنسي اهم حتجهلبتوع الثانويع العامة بجد اهم منت انك تذاكر عوه انك نحل السنوات اللي فاتتت اقسم بالله الامنحان بيجي منها بشكل فظيع ولو رجعوني الثانويه انا مش هذاكر الدرس الا لما اخلص دح اسئلة الثاوية اللي قبل كدا وجرب با عم السنة دي وانشاء الله هتدعيلي وبجد بنصحك بانك تخش هندسة مش طب ده ان شاء الله لما تجيب 98% ان شاء الله
وده عيجي بالطريقه دي ولازمتبقب فاهم زتونة الموضوع وان انت لو ما ضحتشي بالسنتين دول ممكنتضحي بباقي عمرك وتقعدتندم
الطريقه اللي فيها الشفا ان شاء الله
اولا حاول ... لا مش هقول حاول انا عقول اهخمل علي طول لان ده الالي هيخليك تجيب الكليه اللي انت عايزها ان شاء الله
حاول تقرا الدرس قرايه فهم قبل سماعم للشرح ودعه هيخليك واعي للنقك الصبة الللي محتاجة تركيز وهيققل سرحانك اثناء الشرحوده موضوع مجرب اثناء الشرح ما تصطهطرشي بيه الياعة الالي انت هتقعد تسمع فيها الشرح مش هيحصلك حاجة لو ما اتكلمتش فيها ولا هزرت معا صحابك فيعا
وطبعا ذي ما بيقولو ذاكر دروسم اولا باول
اثناء المراجعة اهم حاجة اسئلة الثانوية السابقة يا يارب حتي ما تلحقشي تراجع اي حاجة من المنهح المهم والله العظيم من خلال خبرتي وتجربتي مع الثانوبة هيه امتحانات السنوات السابقة وربنا يوفقك ويوفق الجميع

افضل طريقة للمذاكرة
صفحة 1 من اصل 1